Jeszcze kilkanaście lat temu każdy posiadacz telefonu uzależniony był od jedynego monopolisty, jakim była Telekomunikacja Polska. Dla wielu osób prywatnych i firm zdobycie własnego numeru telefonu w walce z tym kolosem było wielkim sukcesem, okupionym niekiedy ogromną ilością czasu na załatwienie wszystkich formalności. Jednak od czasu, gdy internet stał się powszechny bardzo się wszystko zmieniło, gdyż okazało się, że sieć internetowa doskonale nadaje się również do realizacji połączeń telefonicznych przy bardzo małych kosztach. Telefonia voip, bo tak jest właśnie nazywana ta technologia, umożliwia przekształcanie i przesyłanie głosu przy wykorzystaniu sieci komputerowych i internetu. Głos kompresowany jest w specjalnym telefonie albo komputerze do postaci pakietów, wysyłanych przez sieć do odbiornika. Tam te wszystkie pakiety są odbierane i przekształcane z powrotem w słyszalny dźwięk, dzięki czemu można tym sposobem przeprowadzać rozmowy telefoniczne.
Uruchomienie telefonii Voip nie wymaga dużych nakładów finansowych, drogiego sprzętu czy też skomplikowanych prac montażowych. Przede wszystkim będzie potrzebna odpowiednia centrala telefoniczna, która pozwoli na obsługę tej technologii. Nowoczesne centralki mają oprócz standardowe funkcjonalności sporo innych funkcji, przydatnych w codziennej pracy. Możliwość nagrania powitań głosowych, sprawne przekierowywanie połączeń do różnych działów i pracowników z pewnością bardzo podniosą komfort pracy w firmie. Ważne jest też to, że takie centralki umożliwiają realizację bezpłatnych rozmów w wewnętrznej sieci firmowej, co przy dużej ilości użytkowników pozwoli na zaoszczędzenie sporych kwot. Poza centralką do wykonania sieci telefonii internetowej potrzebne będą telefony umożliwiające prowadzenie rozmów. Najprostsze modele kosztują kilkadziesiąt złotych, a za niewiele większe kwoty można kupić aparat z dużą ilością dodatkowych funkcji. Podsumowując ogólne koszty realizacji sieci Voip w firmie wychodzi to dużo taniej niż tradycyjne rozwiązania.